Isnin, 22 Mac 2010

Hackers

Bagi aku semua itu merupakan satu revolusi kepada komputer dimana ia membina sebuah komuniti yang membina perisian yang lebih kukuh dan ia merupakan seseorang yang ingin merubah sesebuah sistem dimana ia ada kelemahan. Ramai orang memandang serong kepada hacker dimana ia melakukan kesalahan jenayah dengan melakukan pencerobohan data didalam sesebuah sistem dan server. Untuk pengetahuan umum yang melakukan kerja seperti itu digelar cracker dan ie malakukan pencerobohan data seperti crack games dan beberapa data penting pereka perisian dan operating sistem. Seperti yang anda tahu Kevin Mitnick merupakan seorang yang melakukan kesalahan hacking pada tahun 20-an dan ia membawa revolusi kepada sistem pertahanan komputer dimana ia menyedarkan syarikat gergasi dunia bahawa sistem server mereka tidak selamat dan boleh diakses oleh hacker pada zaman itu. Dan seperti yang anda tahu Linux Trovald juga merupakan seseorang yang disanjungi dalam dunia komputer. Agak malang bagi Kevin pada permulaan hidup dia ia memjadi buruan FBI dan CIA kerana menceroboh data selama 6 tahun. Namun dia servive dengan kepakaran komputer yang dia ada. Seperti aku sendiri sedang membina sebuah server yang kukuh dengan sistem pertahanan port yang aku bina sendiri dimana gabungan ini membawa sistem kepada anti-backdoor dan independance serial attack kepada pengesan ip dan lokasi mereka. Aku tidak akui bahawa Amerika merupakan sebuah negara yang hebat namun aku akan buktikan bahawa Malaysia mampu membuat perisian mereka sendiri dan ia direka atas platform languange machine code dimana ia mengawal denyutan nadi bagi ethernet dan cara ia berhubung dengan internet dan ethernet sendiri. Aku cuma berharap sistem server yang aku akan bina akan membawa faedah kepada pengguna dan ia akan menandingi Windows dan Linux sendiri. Dan ia mungkin akan masa seumur hidup aku untuk memahami sistem itu sendiri. Namun aku rasa berbaloi dengan pengorbanan aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan